Nieuws:

Alle vaartuigen in winterstalling (15 Oktober ’24)

Met wederom enorme dank aan Joop, hebben we op vrijdag de 4de en zaterdag de 5de Oktober alle vaartuigen die winterstalling hebben besteld, afgespoten en een plek aan wal kunnen geven. We hebben met 22 stuks nog niet eerder zoveel bootjes in de winterstalling gehad, maar met een beetje puzzelen en de nodige inventiviteit is het ons toch gelukt.

Zoals bekend is onze werf niet bepaald ruim bemeten, en hebben we rondom de vaartuigen niet heel veel plek over. In sommige gevallen kun je er aan een kant uberhaubt niet bij. Mocht je daar problemen mee hebben, kom er dan mee want we kunnen aan het einde van de winterstalling altijd iets regelen zodat jouw bootje wat langer, op een beter bereikbare plek aan wal blijft staan zodat je alsnog jouw ding kunt doen. Laat maar weten.

Waterschap (26 September ’24)

De eerste tekenen van nieuwbouw beginnen zich te vormen. Het is slechts een begin op basis waarvan een schetsontwerp gemaakt kan worden, maar behalve (veel te veel) geld vergeefs in de diverse ingenieursbureaus te steken, wordt nu ook geïnvesteerd in de eerste buitenactiviteiten. Op Vrijdag de 27ste September komt een sondeerwagen, (een apparaat waarmee simpel gezegd door middel van een staaf in de grond te prikken, het draagvermogen van de grond wordt bepaald) onderzoek doen. Aan de hand hiervan wordt de lengte van de damwanden berekend, en er wordt hiermee bepaald of wij onze nieuwe loods (?) op palen moeten zetten, of dat deze op staal (direct op voldoende draagkrachtige grond) mag worden gefundeerd overeenkomstig de huidige opstallen.

De gegevens uit bovenstaand worden gebruikt om het schets ontwerp te onderbouwen, zodat dit “gefundeerd” aan het bevoegd gezag kan worden aangeboden ten einde de vereiste omgevingsvergunning voor de verbouwing van WSB de Vaart in gang te zetten.

Helaas kon men de verwachting om eind september de bouwvergunning in te kunnen dienen niet nakomen, maar we worden de eerste helft van Oktober weer verblijdt met een bezoek door de waterschap vertegenwoordiger. Voor ons is dit de derde persoon waarmee we praten, maar we hebben het vertrouwen dat hij wel een stok achter de deur krijgt, om nu eindelijk eens door te pakken. Het wordt wat ons betreft hoogtijd dat we onze gasten een nette jachthaven, met betere faciliteiten kunnen bieden.

Winterstalling ’24-’25 (24 September ’24)

Het is weer zo ver, dit weekend gaan de eerste sloepjes er weer uit om boxen vrij te maken waar externe winterstallingsgasten hun boot kunnen neerleggen voordat we deze en die van onze eigen gasten vanaf 4 Oktober aan wal zullen hijsen, schoonspuiten en voor de winter op schragen zetten.

We hebben voor het mooi een bootje of twee te veel gereserveerd waardoor het een krappe bedoeling wordt, maar je wilt mensen ook niet teleurstellen. De druk op het waterschap om de kade te vernieuwen begint toe te nemen, niet alleen omwille het feit dat we steeds meer water op de kade krijgen, maar het wordt ook tijd dat de oude opstallen worden vervangen door een nieuwe waardoor de beschikbare ruimte een stuk gunstiger wordt voor de winterstalling de komende jaren.

We hebben nieuwe stalen schragen gemaakt omdat we van mening waren dat de oude houten schragen niet meer betrouwbaar waren. Hoewel voor de meeste boten veel te zwaar, vertrouwen we er op dat we hier de komende decennia wel mee voort kunnen, hoewel we altijd blijven innoveren om het ons zelf makkelijker te maken, al is het in kleine stapjes.

Sperring zoetwater kanaalbrug (Juni 2024)

Er worden door aannemers BAM en Van Kessel, in opdracht van de Provincie Zuid-Holland, onderhoudswerkzaamheden uitgevoerd aan de Zoetwaterkanaalbrug van 12 augustus 20:00 uur tot en met 30 augustus 22:00 uur 2024.

Een deel van de werkzaamheden zal vanaf het water worden uitgevoerd. Dit gebeurt vanaf een ponton dat onder de Zoetwaterkanaalbrug ligt. Hierdoor is het Zoetwaterkanaal voor alle pleziervaart volledig gestremd tussen 07:00 en 17:00 uur op de volgende dagen:

Hinder tijdens werkzaamheden:
• Vanaf maandag 19 augustus t/m vrijdag 23 augustus (5 dagen)
• Maandag 26 en dinsdag 27 augustus (2 dagen)
Buiten deze uren is het Zoetwaterkanaal beschikbaar en kunt u de vaste brug passeren.

Het laatste bedienmoment van de Zoetwaterkanaalbrug is op maandagmiddag 12 augustus om 14:00 uur. Daarna wordt de brug definitief niet meer bediend.

Update waterschap (17 Mei 2024)

Met voor de vierde keer een wisseling van de wacht bij het waterschap, heeft ons nieuwe contactpersoon op de 26ste Januari een bezoek afgelegd aan onze werf. Hij heeft met eigen ogen waargenomen en bevestigd dat er urgent iets moet gebeuren om te voorkomen dat onze werf straks het leidend voorwerp wordt van het punt waarop de vaart toegang krijgt tot de stad. Uiteindelijk is met een boel voorbehoud opgegeven dat met uitvoering niet zal worden begonnen voor najaar 2025, maar dat de voorkeur uitgaat naar een stalen damwand met deksloof welke vanaf ons terrein wordt aangebracht. Dit impliceert het slopen van de opstallen en verharding, dus dat betekend nieuwbouw.

Tot onze spijt kregen we 17 Mei een berichtje dat de single source aanvraag voor het vervaardigen en vervolmaken van het schetsontwerp zo tegen viel, dat men besloten heeft te moeten tenderen (aanvraag bij meerdere partijen). Zoals we inmiddels van onze overheid gewend zijn, introduceert dit uiteraard weer een vertraging waardoor ook najaar 2025 wellicht niet zal worden aangevangen. Ook de opnieuw aangevangen gesprekken tussen Delfland en DCMR en de gemeente Vlaardingen en Delfland lijken inhoudelijk nog geen licht aan het eind van de tunnel te hebben laten zien.

Wij willen heel erg graag de werf moderniseren en onze klanten en onszelf hedendaagse voorzieningen (en droge voeten) verschaffen, maar achten iedere investering momenteel weggegooid geld. We vertrouwen op begrip en verzoeken geduld van diegene die zich net zo storen aan de huidige situatie als wij.

Luctor et emergo, groeten Rob.

Einde Winterberging (2 Maart 2024)

Hoewel het weer van de afgelopen maanden nog niet overtuigd, zit toch echt het voorjaar er weer aan te komen. Wij zijn, afhankelijk van het weer, voornemens om of het weekend van Pasen (29 Maart-1 April), of het weekend daarop de vaartuigen weer te water te laten. Wil je nog wat aan je boot doen, dan raden wij aan om hiermee te starten. Als je een speciale behandeling wilt, omdat je boot momenteel krap staat of iets dergelijks, geef het even op tijd aan alsjeblieft dan zoeken we naar een oplossing.

Overlijden John van Splunter (18 December 2023)

Tot onze spijt kregen wij afgelopen Vrijdag het bericht dat een van onze trouwe ligplaats huurders John van Splunter na een korte ziekenhuisopname op de 14de December veel te jong overleden is. John lag al decennia met zijn boot bij bij ons watersportbedrijf, waarmee ons een graag geziene gast is komen te ontvallen. Wij wensen de familie en vrienden van John veel sterkte met het verwerken van dit verlies.

Het afscheid van John vindt plaats op de 23ste December om 10:00uur op de Beukenhof te Schiedam.

Voorbereidingen winterstalling (16 Augustus)

We hebben inmiddels voor een 17tal vaartuigen een reservering voor de winterstalling wat maakt dat we helemaal vol zitten. We zijn inmiddels vergevorderd met de indeling en blijken hiermee tegen de grenzen van de beschikbare ruimte aan te komen.

Het zou mooi zijn wanneer het waterschap vanaf April 2024 zijn ding zou doen zodat we seizoen ’24-’25 een ruimere winterstalling kunnen bieden maar we hebben hiertoe geen enkele indicatie.

Ontwikkelingen Kadeverbetering waterschap (10 Augustus)

We hebben mede op aanwijzing van de buurman op internet het volgende artikel van de 9de Augustus j.l. gevonden wat er op wijst dat er ontwikkelingen gaande zouden zijn:

Citaat: Delfland gaat werken aan versterking van de kade aan de Vlaardinger Vaart aan de kant van de Broekkade vanaf de kade van De Kulk tot aan de accommodatie van de zeekadetten, waar ook enkele watersportverenigingen hun onderkomen hebben. De eerste werkzaamheden zullen begin september van dit jaar starten aan de kade van De Kulk en daarna de kade van de Broekkade. Op enkele trajecten aan de kade zal er veel klei toegevoegd worden om de kade te verstevigen. Hier zal de aannemer vermoedelijk het langst mee bezig zijn vanwege de ophoogslagen. Ophoogslagen zijn nodig om de klei op een natuurlijke manier steeds te laten zakken. Er zal vanaf land maar ook vanaf het water gewerkt worden. Bij het werken vanaf het water zal er geen blokkade ontstaan voor de recreatievaart omdat de Vlaardinger Vaart breed genoeg is. Het wandelpaadje langs de Broekkade zal afgesloten worden vanaf de scoutinggebouwen. De weg vanaf het bruggetje bij het zwembad De Kulk zal open blijven voor de leden van de watersportvereniging Buitenlust. Naar verwachting zullen de werkzaamheden duren tot het tweede kwartaal van 2024. Einde citaat

Voorts hebben we op de site van WSP een artikel gevonden waarin men ons (het stukje tussen de westlandse weg en Vlaardinger driesluis) met name als een probleem ziet, en probeert het “probleem” middels voortgezet project management de baas te worden. zie hiervoor https://www.wsp.com/nl-nl/projecten/uitdagende-kadeverbetering-in-complexe-omstandigheden/ Wij zijn erg benieuwd naar de uitkomst, en hebben WSP inmiddels aangeschreven met de uitnodiging eens op locatie te komen kijken en met ons te praten. Tot op heden blijft het echter erg stil vanuit de kant van dit ingenieursbureau.

Elektronisch slot (Juli)

Tot onze spijt blijven er maar problemen ontstaan met het elektronisch slot van de draaipoort. Deze keer is er bij het verwijderen van de verloren tag van een van de ligplaatshouders iets (???) fout gegaan waardoor alle tag’s weer opnieuw moesten worden geautoriseerd. Het vervelende hiervan is dat alle transponders 1 voor 1 tegen de NFC chip van onze telefoon gehouden moesten worden waardoor alle houders van een tag allemaal naar de werf moeten komen. Excuus voor de overlast. Mocht iemand een beter idee hebben voor de toegang tot de werf, dan horen we het graag, maar vooralsnog werkt het slot weer naar behoren.

Tewaterlating (1 April 2023)

In tegenstelling tot wat wij verwachtte, zijn wij op 1 April al klaar met de tewaterlating van de vaartuigen. Dus ruim voor de Pasen kan weer gevaren worden, laat die zonnestralen maar komen. Het ging door nieuwe inzichten en wat nieuw gereedschap veel sneller dan op basis van ervaring uit het verleden werd verwacht waarmee we volgend jaar rekening kunnen houden. Het ging mede zo vlot door de tomeloze inzet van Joop, onze buurman waarvoor wij hem heel hartelijk danken.

Wintertent (April 2023)

Aan alles komt een einde (behalve aan het einde zelf...,), dus ook aan de wintertent. De stiksels laten los, en de constructie raakt uitgeput dus we hebben besloten deze weg te halen. Hans heeft aangegeven geen gebruik meer te willen maken van de ligplaats wat opening biedt voor een nieuw inzicht. Door de configuratie van deze box aan te passen komt er ruimte genoeg vrij voor een tweetal ligplaatsen voor de wat smallere vaartuigen. De nieuw ontstane ligplaats is inmiddels al vergeven aan een nieuwe huurder.

Einde winterstalling (1 Maart 2023)

Vanaf de eerste April gaan we weer starten met het te water laten van de aan wal gestalde vaartuigen. We moeten met name gedreven door het weer even zien hoeveel weekeinden we hiervoor nodig hebben, maar iedereen is eind februari verzocht om zijn werkzaamheden voorafgaand gereed te hebben zodat we geen oponthoud hebben. We zullen uiterlijk op 1 Mei alle vaartuigen te water hebben gelaten.

Camera’s (Maart 2023)

Nu de werf op het internet is aangesloten zijn beveiligingscamera’s geactiveerd. WSB de Vaart doet er alles aan om de privacy van (gewenste!) bezoekers te waarborgen.

Sanitair (winter 2022/23)

We hebben als tijdelijke situatie een (dames) toilet, en voor de heren is een urinoir gebouwd. Het is niet zo mooi geworden als we wellicht wensen, maar omdat het waterschap zijn planning en plannen nog niet concreet heeft gemaakt, hebben we geen idee voor hoe lang het is dus houden we ons hand nog even op de knip. Overigens is het oude toilet nog even gehandhaafd als heren toilet. In een hopelijk te realiseren nieuwe situatie nadat het waterschap zijn ding heeft gedaan zullen we de definitieve utiliteiten bouwen.

Nuts voorzieningen (winter 2022/23)

Gedurende de winter is het arsenaal aan nutsvoorzieningen aangevuld met een riool aansluiting en een internet aansluiting. Met deze laatste voorzieningen is de werf voorzien van alle gemakken en verplichtingen.

Elektronisch slot (December 2022)

Nadat alle wintergasten hun tag hebben opgehaald, is de draaipoort op slot gegaan voor “buitenstaanders”. Mocht je derhalve niet op de werf kunnen komen geef even een belletje naar Rob of Mirella, dan kunnen we afspreken om je de tag te overhandigen met een korte uitleg. Mocht je nog niet de rekening hebben betaald, dan verzoeken we je dit eerst te doen.

Kabelaanvraag (November ’22)

Bij het op de Vaartweg niet beschikbaar hebben van glasvezel, hebben we bij de aanvraag nutsvoorzieningen een kabelaansluiting aangevraagd zodat we op de werf een internet aansluiting hebben voor onder andere een camera systeem. Na vele malen bellen zou de aannemer op dit moment bezig zijn met een bodemonderzoek (vooral niet het bestaande onderzoek van stedin en/of Evides gebruiken…,) waarmee verantwoord een sleuf kan worden gegraven. We horen t.z.t. wanneer we kunnen beschikken over een internet aansluiting.

Nutsvoorzieningen (17-Oktober ’22):

Zowel Stedin als Evides hebben (na een aanmelding op 24 Februari 2022!!) deze week hun deel van de nutsvoorzieningen opgeleverd. Hierdoor beschikken wij vanaf heden over onze eigen stroom waarmee wij netjes onze eigen verplichtingen kunnen voldoen en Hans in het vervolg een lagere energie rekening zal ontvangen. De riool aanvraag loopt nog, deze was door gemeente Vlaardingen per abuis helaas een paar maanden over het hoofd gezien, maar daar komt nu ook beweging in. Als we een riool aansluiting hebben gaan we sanitaire voorzieningen zoals een toilet met wasbak aanleggen als eerste stap richting elevatie naar het nieuwe verwachtingspatroon voor een jachthaven in 2023.

Nieuwe poort (7 Oktober ’22):

Eindelijk is het zo ver, de lang verwachte nieuwe poort zal worden geplaatst. De eerste paar weken zal deze door ons worden afgesloten, maar als de meeste mensen in het bezit zijn van een “tag” waarmee de deur kan worden bediend, dan wordt het elektronisch slot geïnstalleerd.

Waterschap (Sept ’22):

Het Hoogheemraadschap van Delfland heeft een aantal jaar geleden de zorg over de kades langs de vaart van Gemeente Vlaardingen overgenomen. Helaas heeft de gemeente zijn taak hierin niet altijd even serieus genomen waardoor het waterschap alleen met een relatief rigoureuze aanpak de kade aan hedendaagse eisen kan laten voldoen;

Vanaf Kano vereniging Natsec, tot aan de Vlaardingse driesluis dient de westelijk oever van de vaart naar 25cm boven NAP te worden opgehoogd waardoor deze oever de primaire waterkering wordt om de stad tegen wateroverlast vanuit de polder te beschermen. Het zal je niet ontgaan zijn dat het water bij ons vaker op de kade staat dan er naast, wat feitelijk al te kennen geeft dat er iets mis is met de hoogte verschillen.

Wat we weten:

Voor onze jachthaven betekent dit concreet dat deze volledig moet worden ontdaan van alle opstallen en bestrating, waarna door de aannemer van het waterschap langs de vaart een bepaald type damwand wordt geslagen en het terrein wordt met ca 60cm opgehoogd. Om de damwand te kunnen installeren, zal de kade vrijgemaakt moeten worden van steigers wat impliceert dat er voorafgaand (tijdelijk?) iets nieuws moet komen waaraan we zo lang onze bootjes kunnen afmeren, en bij voorkeur op een veilige afstand van de machines van de aannemer.

Wat we niet weten:

Wanneer deze werkzaamheden zullen worden uitgevoerd, en wat precies de implicaties zijn.

Echter:

We vertrouwen op begrip en medewerking van alle betrokkenen, en zijn er zeker van dat we er uiteindelijk een nette jachthaven aan overhouden waarmee voor verreweg het grootste deel van de ligplaatshouders het verwachtingspatroon van een moderne ligplaats wordt behaald of zelfs wordt overtroffen.

We houden je op deze site op hoogte van de ontwikkelingen, en doen er alles aan om het gebruik van je bootje te kunnen blijven waarborgen.